ארבעת המינים-אגודה אחת?

ארבעת המינים. צילום: כיכר השבת דרך ויקיפדיה

בסוכות נוהגים לקחת ארבעה מינים מהצומח ולאגוד אותם יחד לפי הפסוק: "ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר, כפֹת תמרים, וענף עץ עָבֹת, וערבי נחל ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים". בפסיפסים עתיקים רואים את מרכזיות המינים בחיים היהודיים.
חז"ל הדגישו את הצורך לאגוד את המינים השונים יחד, ובשיעור ננסה להבין את משמעות החיבור בין המינים השונים.

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה
  • מותאם ל:כיתות ז-ט, כיתות י-י"ב, בתי מדרש
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:45 דקות
פורסם במעגל השנה

חג של פיוטים-סוכה ולולב

ארבעת המינים. צילום: כיכר השבת, דרך ויקיפדיה

בשיעור זה נכיר פיוט לסוכות, המושר בקהילות רבות: "סוכה ולולה לעם סגולה" שכתב רבי יעקב אדהאן. הפיוט מספר על ארבעת המינים ומשוה אותם ל'אושפיזין', אבות האומה, אותם נהוג להזמין להתארח בסוכה. לרשותכם דף לימוד ובו משימות המתייחסות הן לתוכן הפיוט והן לביצוע המוזיקלי.

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה, פיוט
  • מותאם ל:כיתות ג-ד, כיתות ה-ו
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:45 דקות
פורסם בפיוט

בסוכות תשבו-אושפיזין

ארכיון רמת הכובש. מתוך אתר פיקיוויקי

  בחג הסוכות יושבים בסוכה, שהיא בית זמני אותו בונים לצורך החג, לזכר הסוכות בהן חיו בני ישראל בנדודיהם המדבר. לסוכה נהוג להזמין אורחים "אושפיזין", את אבות האומה, הני משפחה וחברים, וגם אנשים נזקקים. בשיעור נעסוק במנהג זה ברוח דברי התלמוד: "גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני שכינה" (שבת קכ"ז)

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה
  • מותאם ל:כיתות ז-ט
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:45 דקות
פורסם במעגל השנה

יום כיפור-הוידוי

מרכז להבה נתיבות, מאלבום משפחת רוטשטיין כפר מימון. מתוך אתר פיקיוויקי

לתפילת הוידוי יש מקום מרכזי בעבודת יום הכיפורים, זהו צעד משמעותי בדרך לתשובה אישית. בשיעור נעיין במקורות העוסקים בווידוי ונראה שהווידוי הוא המרכיב המרכזי של התשובה. מסיפורי תורה, נלמד איך אפשר לשנות את המציאות ולהשפיע על העתיד ולתקן את העבר באמצעות אמירת הוידוי.
השיעור פותח עבור בתיה"ס של אליאנס במסגרת ה'פרוייקט האירופי'.

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה
  • מותאם ל:כיתות ה-ו, כיתות ז-ט
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:45 דקות
פורסם במעגל השנה

הסוכה – דירת ארעי

צילום: לע"מ, בן גרשום

בחג הסוכות אנו מצווים לצאת מבית הקבע שלנו ולגור 8 ימים בסוכה שהיא בקתה רעועה, ולצאת מאשליית הביטחון שמעניק לנו בית הקבע.
בשיעור זה אנו מבקשים להבין את טעם הציווי, ואת הקשר שלו למועד זה בשנה.
השיעור פותח עבור בתיה"ס באירופה בשיתוף אליאנס והפרוייקט האירופי. 

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה
  • מותאם ל:כיתות ה-ו, כיתות ז-ט
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:45 דקות
פורסם במעגל השנה

שמחת תורה

צילום: עינת אנקר, לע"מ

שמחת תורה כשמו כן הוא: חג של שמחה, ריקודים, הקפות עם ספרי תורה, דגלים. בשיעור זה אנו מבקשים לבחון מדוע חוגגים את שמחת התורה בסוף חודש תשרי ולא בסיון, מועד מתן תורה בסיני. 
השיעור פותח עבור בתיה"ס באירופה, בשיתוף אליאנס במסגרת הפרוייקט האירופי.

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה
  • מותאם ל:כיתות ה-ו, כיתות ז-ט
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:45 דקות
פורסם במעגל השנה

בין בקשת סליחה ומחילה - ראש השנה יום הכיפורים

בין בקשת סליחה ומחילה - ראש השנה יום הכיפורים

ימי הסליחות, שמתחילים בראש חודש אלול ומגיעים לשיאם ביום הכיפורים, מזמנים פתח לבחון את תהליך הסליחה. בדרך כלל נדרשת בקשת הסליחה במרחבים שבין אדם לאלוהים ובין אדם לחברו. בשיעור זה נבחן מרחב שלישי, פחות מדובר - המרחב המשפחתי, בין הורים וילדים.

מידע נוסף

חג של פיוטים: "אשורר שירה לכבוד התורה"

טקס הכנסת ספר תורה לבית הכנסת במושב פורת 1950

בשיעור זה נאזין לפיוט "אשורר שירה" ונעסוק בתוכנו ובמוסיקה לפיוט וכן נלמד לשיר את הפיוט. הפעילות מתאימה לקראת שבועות-חג מתן תורה או לשמחת תורה.

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה, פיוט
  • מותאם ל:כיתות ה-ו
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:45 דקות
פורסם בפיוט

זה הזמן לסלוח

זה הזמן לסלוח

חודש אלול ועשרת ימי תשובה הינם ימים של בחינת המעשים ובקשת סליחה. בבשיעור נבדוק מדוע אנו מגיעים למצב בו נדרשת בקשת סליחה? מה משמעותה של סליחה? כיצד מבקשים?

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה
  • מותאם ל:כיתות ה-ו
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:שעה וחצי
פורסם במעגל השנה

דרך חדשה

דרך חדשה

חודש אלול ועשרת ימי תשובה הינם ימים של בחינת המעשים. בימים אלה אנחנו מתבוננים לאחור , מפיקים לקחים ובעיקר מסתכלים קדימה בציפייה לעתיד טוב עוד יותר. מערך שיעור זה מציע לנו להתנסות בעזרת מדרש ויצירה בתעיה ותהייה ובאמצעותן למצוא ביחד את הדרך החדשה.

מידע נוסף

  • נושא המערך:מעגל השנה
  • מותאם ל:כיתות ג-ד
  • קבצים מצורפים:מערך שיעור
  • משך השיעור:45 דקות
פורסם במעגל השנה
עמוד 1 מתוך 2