הישגים בתחומי הפעילות של שער

תכנית מלגות על שם איידה

מתוך אמונה שהסטודנטים מייצגים את מה שהילדים אף לא חולמים עדיין להשיג, 'כל ישראל חברים' זיהתה את הקשר המיוחד, והגתה תכנית שמטרתה לחזק את הקשר הקהילתי, ולקשר בין הסטודנטים לבין התלמידים. במסגרת התכנית, כל סטודנט שמקבל מלגה תורם בסייעו לתלמידים הלומדים בבית-הספר אותו סיים בעצמו רק לפני מספר שנים.
בישראל, תעודת הבגרות מקנה כרטיס כניסה ללימודים גבוהים ופותחת דלתות ואפשרויות. אנו מאמינים כי כל ילד וילדה זכאים להזדמנות שווה בחיים, וכי המפתח לפיתוח קריירה הוא השכלה אקדמית. לכן, אנו עושים את המירב לסייע ליותר ויותר תלמידים מהפריפריה החברתית בישראל להצליח בבחינות הבגרות על מנת לסלול את הדרך ללמודים גבוהים.

התכנית שמה לעצמה למטרה להמשיך וללוות בוגרים גם אחרי קבלת תעודת הבגרות. מימוש מטרה זו נעשה באמצעות ליווי הבוגרים במהלך הלימודים האקדמאיים והכשרתם למצוינות ולמציאת עבודה ההולמת את כישוריהם. התכנית פועלת על בסיס המכנה המשותף בין הסטודנטים לתלמידים - שניהם מגיעים מאותו המקום.

בשנת הלימודים תשע"ח פעלה התכנית בשלושה בתי-ספר- בתיכון רמז ואולפנת נווה שרה הרצוג בשכונת פרדס כץ בבני ברק ובבית הספר מקוה ישראל בחולון. להלן נתונים משנת הפעילות:

בשנת תשע"ח השתתפו בתכנית 50 מלגאים.

כל סטודנט השקיע 80 שעות בחונכות. סה"כ הושקעו מעל ל- 4000 שעות חונכות פורמליות. במרבית המקרים נוצר קשר משמעותי בין המלגאים לתלמידים והם המשיכו לחנוך אותם מעבר לחובות המלגה.

1 

 

  

בנוסף לעלייה בציונים במהלך השנה, תלמידי בית הספר הגיעו לממוצע של 83 נקודות בבגרות במתמטיקה, ממוצע של 83 נקודות באזרחות וממוצע של 79 נקודות בבגרות בתנ"ך.

 

  דבר הסטודנטים

בסוף תשע"ז נערך סקר בין הסטודנטים בנוגע לשביעות רצונם מהתכנית. להלן כמה מההיגדים:

                         הישגים איידה 1                                             

למידע נוסף: 

 

הישגים שערים לבגרות

תכנית "שערים לבגרות" נועדה לסייע לבתי הספר לשמש מקפצות לבגרות באמצעות מודל עבודה ייחודי. כדי לקדם את התלמיד, העבודה נעשית בשיתוף פעולה עם מנהיגות בית הספר, מתוך אמונה שחיזוק המערכת והקניית כלים להתנהלות נכונה ולהתייעלות, יובילו לשינוי עמוק ובר-קיימא.

התכנית כוללת תהליך מקיף האורך ארבע-חמש שנים בכל בית ספר, ושמתמקד בהיבטים הבאים:
• ייעוץ ארגוני – קידום בנייתו של הצוות המוביל
• ייעוץ פדגוגי – יצירת כלים ושפה בית ספרית בראייה שש שנתית
• ייעוץ מקצועי – במטרה לייעל את שיטות ההוראה
• שעות תגבור ומרתונים – במיוחד לקראת בגרויות
מטרת התכנית היא לפתח, ליצור ולשמר מאגר ידע חינוכי בקרב בית הספר ובכך ולוודא שהמקפצה החינוכית שנוצרה במהלך השנה תשרת את הדורות הבאים ותעזור לבני הנוער לשבור את מעגל העוני.

להלן הישגים משנת הלימודים תשע"ו:

  •       בתי-ספר שהתחילו את התכנית ב-40-45% זכאים לבגרות, עלו בממוצע ל-84% זכאים בגרות לאחר ארבע שנים של יישום התוכנית.
  •       בית ספר העומד  ביציבות מזה 4 שנים על מעל ל- 88% זכאים לבגרות.
  •       בתי-ספר העומדים ביציבות  מזה 3 שנים  על מעל ל- 82% זכאים לבגרות.
  •       בתי-ספר העומדים ביציבות  מזה 3 שנים  על מעל ל- 90% זכאים לבגרות.
  •       שערים לחלום: תכנית למחנכים ליצירת מוטיבציה- מגוון שיטות וחומרי הוראה פותחו למען מחנכים על-מנת לתת להם את הכלים הנחוצים להם למתן חינוך איכותי יותר ולהטמעת מוטיבציה בקרב תלמידיהם.
  •      תספה: שערים לבגרות לנערות ממוצע אתיופי-באחד מבתי-הספר המשתתפים בתכנית זה מספר שנים, השתתפו 25 נערות ממוצא אתיופי בפרויקט ייחודי שמתמקד בהעלאת אחוז הזכאות לבגרות בהתבסס על צרכיהן הייחודיים. 87% מהנערות עברו בהצלחה את הבחינות אליהן ניגשו.
  •       הגרפים הבאים מציגים לדוגמא את העלייה באחוז הזכאות בבתי"ס בהם הוטמעו מרכיבי התכנית:

בית ספר אבית ספר ב

בית ספר ג

בשנת הלימודים תשע"ז מעל 5,000 תלמידים וכ-300 אנשי צוות מושפעים מהתכנית!

הישגים - סודקות את תקרת הזכוכית

 

בתי-ספר באזורים של פריפריה חברתית ניצבים בפני קשיים רבים הנובעים ממחסור בתקציבים, מרמת מודעות נמוכה של ההורים לחשיבות ההשכלה, ממיעוט במודלים של קריירה בסביבה ולעיתים גם מקשיים בהשגת כוח האדם החינוכי המתאים, בייחוד לרמות הגבוהות של הלמידה. בתי-ספר אלה נאבקים פעמים רבות על עצם הזכאות לבגרות יותר מאשר על קידום לבגרות איכותית פותחת דלתות.

הישגים - ללמוד מחדש

מחקרים במערכת החינוך מצאו ש- 10% עד 15% מהתלמידים בכל בית-ספר סובלים מלקויות למידה, וקשיי קשב וריכוז ברמות משתנות. התכנית "ללמוד מחדש" נועדה לאפשר לתלמידים עם לקויות שכאלה, מהפריפריה החברתית בישראל, להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הטמון בהם ובכך להשתלב בכיתתם ובבית-ספרם באופן המיטבי.