מנחים ורכזים

מיון לפי נושאים

מפגש היכרות עם המחנכות

דף לימוד
מיועד ל: 
enseignants
מפגש פתיחה עם קבוצת המחנכות, שמטרתו היכרות עם המשתתפות ועם התכנית, וכן תיאום ציפיות להמשך המפגשים.

מודל התקשורת

דף לימוד
מיועד ל: 
enseignants
ילדים וילדות גדלים ומתפתחים בסביבות תרבותיות שונות, משתייכים למעמדות סוציו-אקונומים שונים, לקבוצות אתניות ולאומיות שונות. כיצד שיוכים אלו משפיעים על הקשר בין בית הספר להורים? מטרתנו היא להרחיב את נקודת המבט ולהתבונן בסמוי מן העין, לחשוף את המנגנונים המשפיעים השפעה מהותית על יחסי הכוחות הבלתי פורמליים. קריאה ביקורתית של הטקסט החבוי המעצב, באופן לא מודע אולי, את המפגש בין הורים ומורים.

עקרונות בשיחה עם תלמידים

דף לימוד
מיועד ל: 
enseignants
במפגש זה נציע את השיחה האישית עם תלמידים כהזדמנות להעמקת ההיכרות. מטרות המפגש הן העמקת ההיכרות בתוך קהילת המחנכות ולמידת עקרונות בקיום שיח אישי עם תלמידים.

איך מגשימים חלום חינוכי?

דף לימוד
מיועד ל: 
enseignants
מטרות המפגש הן להקנות למחנכת מודל להגשמת חלום חינוכי, למפות את תפקידיה ולבחור את הנושאים לעבודה השנתית. במפגש זה ייבחנו שלל תפקידי המחנכת ורמת שביעות הרצון שלה בכל אחד מהתחומים. בהמשך תהיה עבודה בצוותים למיקוד נושאים ויעדים לשנה זו. לבסוף, לימוד 5 המפתחות – מודל התנעה של רעיון והפיכתו למציאות.

הצבת יעדים אישיים למחנכת הכיתה

דף לימוד
מיועד ל: 
enseignants
מטרות המפגש הן מיקוד יעדים, היכרות עם פרקטיקות ורכישת כלי יישומי להשגת היעדים. מפגש זה יעסוק בהצבת היעדים לכל מחנכת כתה לכתה הפרטית שלה. נעשה זאת בעזרת כלים השלכתיים מעולם הדימויים הוויזואליים. בתחילת המפגש נכנס לאווירה בעזרת בחירת כלי כלשהו, מתוך דף כלים, שאותו המחנכת מרגישה שהיא צריכה לשבוע הקרוב בכתתה ותסביר למה – כך נכנס לנושא, זה יהיה גם קצת מצחיק וגם קצת משחרר. לאחר מכן ממש נצלול בעזרת ציור להגדרת היעדים האישיים של כל מחנכת כתה לכתת החינוך שלה. ולסיום נכיר את הפרקטיקות שקרן ליאון מובילת תכנית ראשית מגדירים עבור מחנכת כתה ונדון בהן.

חן מקום על יושביו

דף לימוד
מיועד ל: 
בתי מדרש, קהילות
מקום מגורים הוא הרבה מעבר לסביבה פיזית, המספקת הגנה מכוחות הטבע, סכנות ועוד. מערכת הקשרים בין האדם לבין המקום בו הוא חי מורכבת מצרכים פיזיים, רגשיים וחברתיים. מערכת זו מביאה לחיבור רגשי מיוחד שנוצר בין אדם למקום בו הוא גדל ובו הוא חי, חיבור הקיים באופן טבעי לכול אדם בלי קשר לאופי או המעמד הגאו חברתי של המקום. תחושות ההזדהות, השייכות והאהבה של אנשים למקום בו הם חיים אינו תלוי במעמדו הגאו-חברתי של המקום, אבל לעתים קרובות ניתן למצוא פער בין היחס החברתי כלפי אנשים החיים במקום בעל מעמד גיאו-חברתי נמוך וחשים חיבור למקום לבין היחס החברתי להזדהות של אנשים החיים במקום בעל מעמד גאו-חברתי גבוה. הפער ביחס לתחושת השייכות בשל מעמדו הגאו-חברתי של המקום מוביל לקושי של אותם אנשים להסביר את סיבות אהבתם למקום ואף להפנמת התפיסה החיצונית השלילית. הקשר והחיבור הטבעי שיש לאדם עם מקום מגוריו הוא חיבור שמעניק תחושת שייכות, גאווה וכוח לפעול לטובת המקום ויושביו. זיהוי רגשות ההזדהות, החיבה וחיזוק הכוחות המקומיים המהווים את התשתית לרגשות אלה, במקביל לזיהוי תהליכים חברתיים המקבעים את מעמדו הגאו-חברתי הנמוך של המקום, יתרמו לפיתוח המקום, לתחושת החיבור והשייכות של אנשים אליו וליכולת שלהם להסביר אותה.

למקום שאני אוהב לשם מוליכות אותי רגליי

דף לימוד
מיועד ל: 
בתי מדרש, קהילות
המודעות של הפרט למצב חברתי שיש בו אי-צדק, חוסר ערבות הדדית ומיעוט דאגה לזולת, גורמת לאנשים רבים לרצות שהמציאות תהיה אחרת, טובה יותר. רצון זה מביא לעיתים לחפש פתרונות אצל גורמים חיצוניים: מנהיגים, תהליכים חברתיים, קבוצות חברתיות שונות ועוד. הצבת שאלות על המציאות החברתית היא זו שמביאה את מי שמבחין בעוולות ומעוניין בתיקון לפנות לאלה שהוא רואה בהם כמסוגלים לקדם תיקון. הפניית השאלות לא רק לגורמים חיצוניים אל בחזרה אל השואל מאפשרת לשואל לבחון את ההדהוד של מציאות מסוימת שאינה מתוקנת בתוכו ותוך כדי התהליך למצוא את התחום החברתי שבוער לו. מעשה חברתי שמונע מתוך בעירה פנימית הוא מעשה שמשפיע בצורה טובה יותר על המציאות ומתקן עוולות יותר לעומק. גישה זו לעשייה חברתית מאפשרת למובילי העשייה להשקיע במקומות ובתהליכים שהם יכולים להשפיע בהם יותר.

תפילת בית המדרש

דף לימוד
מיועד ל: 
מורים, מכינות קדם צבאיות, בתי מדרש, קהילות
בית המדרש הוא המרחב בו מתרחש לימוד התורה והמפגש בין הלומדים אותה. ישנם סגנונות ואופנים שונים של לימוד תורה אשר משקפים את מטרת הלימוד בעיני הלומדים. לימוד שמטרתו ידע, יתנהל בדרך אחרת מלימוד שמטרתו קיום התורה, ולימוד שמתקיים בחבורה שונה מלימוד של אדם בודד. בבתי מדרש רבים לאורך ההיסטוריה היהודית נוצרה העדפה ללימוד שמטרתו העליונה היא ידע. לימוד כזה עלול להזמין תחרות בין הלומדים, מי יודע יותר ומי פחות, וליצור מוטיבציה ללמידה הבנויה על סיפוק ה'אני' והכבוד העצמי. אל מול העדפה זו עומדת העובדה שבבית המדרש היהודי לומדים בחבורה, שמערכת הקשרים וההיררכיה בתוכה דינמית ומשתנה. העמדת החבורה במרכז הלימוד לא כתוצר של מקרה או ככורח המציאות יש בה הזדמנות לשחרר את המתח שעלול ליצור לימוד שמטרתו ידע ולהפוך את הלימוד לתהליך המחייב תהליך אישי של יחסי הכלה ואיכפתיות שבין אדם לאדם. תהליך שיחזק את ההשפעה והרלוונטיות של התורה שתצא מבית המדרש אל החברה שמחוצה לו.

שאלת הלמה

מערך שיעור
מיועד ל: 
enseignants
רציונל: כפי שנאמר לא פעם, ""מי שיש לו 'איזה למה' שלמענו יחיה יוכל לשאת כמעט כל איך"" (ניטשה). לכן השאלה למה אני עושה את מה שאני עושה? או יותר נכון מתן מענה לשאלה הזו הם שלב הכרחי בכל תהליך אותו אנו מבקשים לקיים.  נעסוק בשאלת ה'למה?' משם ל-'מה?' ורק לבסוף ה'איך'.  נעסוק בשאלת ה'למה?' משם ל-'מה?' ורק לבסוף ה'איך'. לאחר מכן ננסה למצוא תשובות לשתי שאלות מרכזיות: למה אני מחנך/ר"מ? מה הייתי רוצה להגשים? מתן מענה לשאלות אלו יאפשר עיסוק בתתי שאלות פרקטיות שעליהן נבקש להשיב במפגשים הבאים כגון: מהי הדמות הרצויה של ר"מ בישיבה שלנו? ואיך נוכל להוביל תהליך של צמצום פערים והגדלת שוויון ההזדמנויות.

תודעה היא כל הסיפור

השתלמות מורים
מיועד ל: 
enseignants
מהי התודעה המנחה אותנו בעבודתנו בכל האמור לגבי צמצום פערים ושוויון הזדמנויות. במפגש זה נחשוף את המחנכות לשאלה לא פחות חשובה ואולי הכי חשובה, מהו המטען התודעתי איתו ניגשת המחנכת לעבודתה? נפגיש את המחנכת עם המושג ""סוכנת שינוי"" ונעמוד על ההבדל בינו לבין המושג ""סוכן חיברות"". ברצוננו להדגיש עם כמה התודעה מכרעת לגבי שאלות חינוכיות ובכלל. למה חשוב לתחזק את התודעה כל הזמן? איך זהותה ותודעתה של המחנכת מעצבת את תפישתה את עצמה קודם כל ולאחר מכן את תלמידיה.

כל ישראל יש להם חלק

דף לימוד
מיועד ל: 
מכינות קדם צבאיות, קהילות
בשיח החברתי הישראלי קיימת חלוקה דיכוטומית – לדתיים וחילוניים. תפיסה זו אינה מביאה בחשבון אנשים רבים בחברה הישראלית המגדירים את זהותם היהודית כמסורתית. האדם המסורתי מוגדר כמי שזהותו היהודית חלקית, סמלית, מבולבלת ונקבעת משיקולים אישיים. אנו מאמינים שהבנת הערך המרכזי העומד בבסיס הזהות המסורתית, שהוא היכולת לראות בכל אדם מישראל חלק מתוך השלם, הוא ערך שיש ביכולתו להביא מרפא לחברה הישראלית השסועה והמקוטבת.

ברכת האורח

דף לימוד
מיועד ל: 
מכינות קדם צבאיות, קהילות
להיות בן בית, זה להרגיש שייך ומוגן, לדעת מהי תחושת שייכות. לאורך השנים הבית עובר התפתחויות ושינויים אך אלה אינם מערערים את שייכותם של בני הבית. היהדות, שאמורה להיות הבית של כולם, נתפסת לעיתים כגורם מפריד שיוצר חלוקה בין בעלי בית ואורחים. הצבה של ערכי הערבות ההדדית והאחריות החברתית כעמוד השדרה של המסורת היהודית מאפשרת לחברה להכיל את המחלוקות והפערים בתוכה, לחזק את זהותו ותרבותו של כל אדם, ולהרגיש בן בית בזהות היהודית ובחברה הישראלית.