Facilitators and coordinators
Sort by topic
An invitation to authenticity
Lesson plan
Designed for:
Seminaries, communities
- carrier: Memizrach Shemesh
Authenticity is an abstract and somewhat elusive concept that is based on a person's loyalty to their identity and culture despite external influences. In a society built on a hierarchy between cultures, languages, and identities, there is a constant attempt by individuals and communities at the bottom of the hierarchy to try to resemble the identities and cultures at the top. This attempt involves heavy prices paid by those who try to change their identity and culture and losses for the entire society, which loses the values and culture of an entire community within it. Identifying the processes that create a turn away from authenticity, and strengthening the original identity and culture, allows for a process of correction for individuals and communities that have given up their cultural identity treasures and want to return to them.
Asking questions
Lesson plan
Designed for:
Teachers
- carrier: Gateway to Graduation
Activity presentation and worksheet for a workshop on asking questions. The skill of asking questions is important for dealing with challenges, strengthening the identity component, and encouraging excellence among students and staff.
הגיבורות שלנו – סדנה לחנוכה
Lesson plan
Designed for:
Upper division
- carrier: Sodkot
מצגת ודף הנחיה העוסק בגבורה וגיבורות סביב חג החנוכה.
יום המעשים הטובים
Lesson plan
Designed for:
Middle school, high school
- carrier: Morasha
פעילות סביב יום המעשים הטובים, בנושא מתן צדקה, היחס לעני ושמונה מעלות הצדקה לפי הרמב"ם.
מצגת, דפי לימוד ועזרים למנחה.
תפילת בית המדרש
Lesson plan
Designed for:
מורים, מכינות קדם צבאיות, בתי מדרש, קהילות
- carrier: Memizrach Shemesh
בית המדרש הוא המרחב בו מתרחש לימוד התורה והמפגש בין הלומדים אותה. ישנם סגנונות ואופנים שונים של לימוד תורה אשר משקפים את מטרת הלימוד בעיני הלומדים. לימוד שמטרתו ידע, יתנהל בדרך אחרת מלימוד שמטרתו קיום התורה, ולימוד שמתקיים בחבורה שונה מלימוד של אדם בודד.
בבתי מדרש רבים לאורך ההיסטוריה היהודית נוצרה העדפה ללימוד שמטרתו העליונה היא ידע. לימוד כזה עלול להזמין תחרות בין הלומדים, מי יודע יותר ומי פחות, וליצור מוטיבציה ללמידה הבנויה על סיפוק ה'אני' והכבוד העצמי. אל מול העדפה זו עומדת העובדה שבבית המדרש היהודי לומדים בחבורה, שמערכת הקשרים וההיררכיה בתוכה דינמית ומשתנה.
העמדת החבורה במרכז הלימוד לא כתוצר של מקרה או ככורח המציאות יש בה הזדמנות לשחרר את המתח שעלול ליצור לימוד שמטרתו ידע ולהפוך את הלימוד לתהליך המחייב תהליך אישי של יחסי הכלה ואיכפתיות שבין אדם לאדם. תהליך שיחזק את ההשפעה והרלוונטיות של התורה שתצא מבית המדרש אל החברה שמחוצה לו.
חוברת סדנאות – שערים לבגרות
Lesson plan
Designed for:
Teachers
- carrier: Gateway to Graduation
אוסף סדנאות בנושאים פדגוגיים – מהלכי שיעור, שקופיות מידע, הדרכה וכרטיסיות הפעלה.
סדנת אני בעולם
Lesson plan
Designed for:
Upper division
- carrier: Sodkot
מערך לסדנת היכרות – אני בעולם.
איך מגשימים חלום חינוכי?
Teacher training
Designed for:
Teachers
- carrier: Reshit
מטרות המפגש הן להקנות למחנכת מודל להגשמת חלום חינוכי, למפות את תפקידיה ולבחור את הנושאים לעבודה השנתית.
במפגש זה ייבחנו שלל תפקידי המחנכת ורמת שביעות הרצון שלה בכל אחד מהתחומים. בהמשך תהיה עבודה בצוותים למיקוד נושאים ויעדים לשנה זו. לבסוף, לימוד 5 המפתחות – מודל התנעה של רעיון והפיכתו למציאות.
Guest greeting
Lesson plan
Designed for:
Pre-military preparatory schools, communities
- carrier: identity, The Sephardic sages, Israeli Jewry, Memizrach Shemesh
To be a member of a family is to feel a sense of belonging and protection, to know what a sense of belonging is. Over the years, the home has undergone developments and changes, but these do not undermine the belonging of the members of the family. Judaism, which is supposed to be everyone's home, is sometimes perceived as a divisive factor that creates a division between homeowners and guests. Placing the values of mutual responsibility and social responsibility as the backbone of the Jewish tradition allows society to contain the disputes and gaps within it, to strengthen the identity and culture of each person, and to feel a member of the family in Jewish identity and in Israeli society.
זהות ומצוינות
Teacher training
Designed for:
Teachers
- carrier: Reshit
בתי ספר וצוותים חינוכיים עומדים בחזית המאבק על עתידם של הילדים, והם נושאים בגופם את אחת הסגולות הגדולות ביותר שהם יכולים להעניק להם – קשר.
בכוחם של אנשי חינוך ליצור מערכות יחסים משמעותיות הצומחות מתוך ראיית הילד כאדם, כאדם שלם המורכב מכמה חלקים; מערכת יחסים שמושתתת על היכרות מעמיקה ואותנטית עם ההקשר התרבותי והמשפחתי של הילדים, כזאת שלא רק אומרת שהיא מאמינה שהם יכולים – אלא מעבירה את המסר הזה באופנים גלויים וסמויים מהרגע שהילדים נכנסים לבית הספר ועד שהם עוזבים אותו בתום 12 שנות לימוד.
מפגש זה עוסק בקשר שבין זהותו של התלמיד לבין רמת המצוינות, המסוגלות וההישגיות שלו.
תמונת מפה כיתתית
Teacher training
Designed for:
Teachers
- carrier: Mesharim
תמונת המפה הכיתתית נועדה לעזור להכיר את מגוון הזהויות של תלמידי הכיתה. כלי זה מאפשר
הרחבה של נקודת המבט של המורה בעת המפגש עם תלמידי הכיתה ויכול להוות בסיס להיכרות
מעמיקה ומכבדת של הזהויות השונות.
על בסיס המידע הנאסף באמצעות כלי זה, ניתן לתכנן את תוכניות ההוראה והלמידה באופן שמנכיח
את זהויות תלמידי הכיתה באופן חיובי
Personal contact with students
Teacher training
Designed for:
Teachers
- carrier: Reshit
Principals and teachers must be learners themselves. They must discover what children like and value, what brings them pleasure, what worries them. They must also learn about the cultures and countries of origin of children and families, and how they define themselves. Principals and educational teams must learn to respect a wide variety of families and family formations and train themselves to suspend judgments, biases, and assumptions. This session deals with the principles of communication with students and the importance of getting to know them deeply.