מנחים ורכזים
מיון לפי נושאים
מחוון אוריינות לשונית
הפעלה
מיועד ל:
מורים
- נושא: מישרים
מחוון פדגוגיה מבוססת זהות באוריינות לשונית
חגי תשרי – למה קשה לי לסלוח?
מערך שיעור
מיועד ל:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- נושא: מורשה
מערך פעילות עם מצגות, כרטיסיות וקטעי לימוד בנושא סליחה.
סביב עשרת ימי תשובה, הפעילות עוסקת ביכולת שלנו לסלוח לאחרים, לשמור על קשרים עם חברינו ולפתור סוגיות שבין אדם לחברו.
יום המעשים הטובים
מערך שיעור
מיועד ל:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- נושא: מורשה
פעילות סביב יום המעשים הטובים, בנושא מתן צדקה, היחס לעני ושמונה מעלות הצדקה לפי הרמב"ם.
מצגת, דפי לימוד ועזרים למנחה.
טיפול בהתנגדויות
מערך שיעור
מיועד ל:
מורים
- נושא: שערים לבגרות
מערך שיעור העוסק בדרכי התמודדות עם התנגדויות בתהליך פרטני ובצוות.
המערך מציע פעילויות, מאמרים ושאלות לדיון בנושא התנגדויות.
תפילת בית המדרש
מערך שיעור
מיועד ל:
מורים, מכינות קדם צבאיות, בתי מדרש, קהילות
- נושא: ממזרח שמש
בית המדרש הוא המרחב בו מתרחש לימוד התורה והמפגש בין הלומדים אותה. ישנם סגנונות ואופנים שונים של לימוד תורה אשר משקפים את מטרת הלימוד בעיני הלומדים. לימוד שמטרתו ידע, יתנהל בדרך אחרת מלימוד שמטרתו קיום התורה, ולימוד שמתקיים בחבורה שונה מלימוד של אדם בודד.
בבתי מדרש רבים לאורך ההיסטוריה היהודית נוצרה העדפה ללימוד שמטרתו העליונה היא ידע. לימוד כזה עלול להזמין תחרות בין הלומדים, מי יודע יותר ומי פחות, וליצור מוטיבציה ללמידה הבנויה על סיפוק ה'אני' והכבוד העצמי. אל מול העדפה זו עומדת העובדה שבבית המדרש היהודי לומדים בחבורה, שמערכת הקשרים וההיררכיה בתוכה דינמית ומשתנה.
העמדת החבורה במרכז הלימוד לא כתוצר של מקרה או ככורח המציאות יש בה הזדמנות לשחרר את המתח שעלול ליצור לימוד שמטרתו ידע ולהפוך את הלימוד לתהליך המחייב תהליך אישי של יחסי הכלה ואיכפתיות שבין אדם לאדם. תהליך שיחזק את ההשפעה והרלוונטיות של התורה שתצא מבית המדרש אל החברה שמחוצה לו.
חוברת שערים למצוינות
מערך שיעור
מיועד ל:
מורים
- נושא: שערים לבגרות
הסדנאות עוסקות במצוינות כערך, ומטרתן לעורר חשיבה, לפתח עמדות ולהעניק כלים המכוונים לטיפוח
מצויינות. בין הסדנאות תמצאו עיסוק בהבחנה בין הצטיינות למצוינות, הרווח שמאחורי השאיפה
למצוינות, הבחנה בין למידה מקובעת ללמידה מתפתחת, כישלונות כמנוף להצלחה, מקצועות העתיד
ודרישותיהם ועוד.
הסדנאות מגוונות בתכנים ובמתודות – משולבים בהן קלפי שיח, שירים, סרטים, סרטונים, משחק
ומשחוק, הזמנה לביטוי יצירתי ועוד. הגיוון מאפשר להעביר את הסדנאות לתלמידים מתוך עניין, בגובה
העיניים, תוך עידוד למידה פעילה וכן מאפשר חיבור מיטבי למורה/מנחה המעביר אותם.
בנוסף, לכל יחידה מצורף מאמר רלוונטי, המיועד לאנשי החינוך ומזמין העמקה נוספת.
איזו מנצחת אני – המחנכת כמנהלת כיתה
השתלמות מורים
מיועד ל:
מורים
- נושא: ראשית
מחנכות עובדות מול גורמים שונים (תלמידים, הורים, מורים מקצועיים, הנהלה, ייעוץ ועוד) כשלכל אחד מהם משקל בהצלחת המשימה. המחנכת נמצאת בצומת הדרכים בין כל הגורמים, מה שמציב אותה כמנהלת של מערכת – או – כמנצחת של תזמורת, שתפקידה הוא ליצור הרמוניה בין כל חלקי התזמורת על מנת שתיווצר אותה "מלודיה הרמונית" שתאפשר תחושת הצלחה לכל אחד מהגורמים (כמו בתזמורת, כשכל אחד מהגורמים מגשים עצמו ו"מנגן" כמיטב יכולתו נוצרת הרמוניה).
חוברת סדנאות – שערים לבגרות
מערך שיעור
מיועד ל:
מורים
- נושא: שערים לבגרות
אוסף סדנאות בנושאים פדגוגיים – מהלכי שיעור, שקופיות מידע, הדרכה וכרטיסיות הפעלה.
סוף מעשה במחשבה תחילה
מערך שיעור
מיועד ל:
בתי מדרש, קהילות
- נושא: ממזרח שמש
פרויקטים חברתיים הם הדרך המרכזית של ארגונים או פעילים חברתיים להוביל שינוי חברתי. כל פרויקט בנוי על רעיון, אמונה ו/או תפיסה שמובילי הפרויקט מניחים שבמידה והם יתממשו יתרחש שינוי.
קיימות דרכים שונות לגשת לביצוע פרויקט, חלקן דוגלות בתכנון מוקפד של הפרויקט מראש והליכה לאורו, חלקן בניסויי ותעייה, חלקן מציעות לנסות להעלות את הכשלים האפשריים ולנסות לפתור אותם מראש וחלקן מציעות להתחיל ללכת לפגוש את הכשלים בשטח ולהתחיל מחדש.
הדרך בה נבחר לגשת לפרויקט עשויה להיות בעלת השפעה משמעותית על הצלחתו ועל האפקט שהוא ייצור. הצבת מטרות ויעדים לפרויקט תאפשר לבחור דרך מתאימה לגשת אליו.
להשתחרר משעתוק פערים
מערך שיעור
מיועד ל:
בתי מדרש, קהילות
- נושא: ממזרח שמש
ערך השוויון הינו ערך מרכזי בחברות מודרניות ודמוקרטיות והן מנסות לממשו בעזרת כינון תשתיות ומשאבים המאפשרים שוויון הזדמנויות לכולם כגון מערכת חינוך ממלכתית. למרות מאמצים אלו, בחינה לעומק של אותן חברות בכלל והחברה הישראלית בפרט מגלה חוסר השוויון אינו מצטמצם ואף משעתק את עצמו. תופעות כגון עוני, חוסר השכלה ודימוי עצמי וחברתי נמוך משעתקות את עצמן בקרב אוכלוסיות מסוימות, כפי שהשכלה גבוהה, עושר ויוקרה משעתקות את עצמן בקרב אוכלוסיות אחרות.
בחינה של מערכת החינוך, מגלה שהיא מהווה תמונת מראה מדויקת של אי השוויון בחברה, כך שגם בה ישנו שעתוק הישגים בקרב התלמידים בהתאם להישגיהם ומעמדם החברתי כלכלי של הוריהם. לאור עובדה זו, יש לבדוק האם מערכת החינוך, שנועדה להבטיח שוויון הזדמנויות ולאפשר הצלחה בכל קנה מידה לכל אדם, ללא קשר למינו, מוצאו, מצבו הכלכלי ומקום מגוריו, עושה תפקיד הפוך ומשמשת כלי לקיבוע מעמדות.
זיהוי המנגנונים החברתיים הסמויים והגלויים שמעודדים שעתוק פערים בחברה לצד יצירת מערכת חינוך המנותקת מהמבנה החברתי ומטפחת תפיסת עולם המאמינה ומקדמת כל ילד יאפשרו צמצום שעתוק הפערים.
העצמה
מערך שיעור
מיועד ל:
מורים
- נושא: שערים לבגרות
מערך פעילות לרכזים שנועד להעצים ולחזק תחושת מסוגלות לקראת הפעילות.
מודל מעשי – ציר זהותי
השתלמות מורים
מיועד ל:
מורים
- נושא: מישרים
מודל מעשי של תכנית "מישרים" – חיבור בין תהליכי זהות למצוינות בפריפריה.
הציר הזהותי בתכנית "מישרים" בכי"ח נועד להכשיר מורות להוביל בכיתותיהן ובבית הספר תהליכים חינוכיים מבוססי-זהות, לשלב שיח זהויות במקצועות הרוח והחברה ולדאוג לנוכחותן של זהויות התלמידים השונות בכל המרכיבים והמרחבים המהווים את בית הספר.