מנחים ורכזים

מיון לפי נושאים

חן מקום על יושביו

מערך שיעור
מיועד ל: 
בתי מדרש, קהילות
מקום מגורים הוא הרבה מעבר לסביבה פיזית, המספקת הגנה מכוחות הטבע, סכנות ועוד. מערכת הקשרים בין האדם לבין המקום בו הוא חי מורכבת מצרכים פיזיים, רגשיים וחברתיים. מערכת זו מביאה לחיבור רגשי מיוחד שנוצר בין אדם למקום בו הוא גדל ובו הוא חי, חיבור הקיים באופן טבעי לכול אדם בלי קשר לאופי או המעמד הגאו חברתי של המקום. תחושות ההזדהות, השייכות והאהבה של אנשים למקום בו הם חיים אינו תלוי במעמדו הגאו-חברתי של המקום, אבל לעתים קרובות ניתן למצוא פער בין היחס החברתי כלפי אנשים החיים במקום בעל מעמד גיאו-חברתי נמוך וחשים חיבור למקום לבין היחס החברתי להזדהות של אנשים החיים במקום בעל מעמד גאו-חברתי גבוה. הפער ביחס לתחושת השייכות בשל מעמדו הגאו-חברתי של המקום מוביל לקושי של אותם אנשים להסביר את סיבות אהבתם למקום ואף להפנמת התפיסה החיצונית השלילית. הקשר והחיבור הטבעי שיש לאדם עם מקום מגוריו הוא חיבור שמעניק תחושת שייכות, גאווה וכוח לפעול לטובת המקום ויושביו. זיהוי רגשות ההזדהות, החיבה וחיזוק הכוחות המקומיים המהווים את התשתית לרגשות אלה, במקביל לזיהוי תהליכים חברתיים המקבעים את מעמדו הגאו-חברתי הנמוך של המקום, יתרמו לפיתוח המקום, לתחושת החיבור והשייכות של אנשים אליו וליכולת שלהם להסביר אותה.

תמונת מפה כיתתית

השתלמות מורים
מיועד ל: 
מורים
תמונת המפה הכיתתית נועדה לעזור להכיר את מגוון הזהויות של תלמידי הכיתה. כלי זה מאפשר הרחבה של נקודת המבט של המורה בעת המפגש עם תלמידי הכיתה ויכול להוות בסיס להיכרות מעמיקה ומכבדת של הזהויות השונות. על בסיס המידע הנאסף באמצעות כלי זה, ניתן לתכנן את תוכניות ההוראה והלמידה באופן שמנכיח את זהויות תלמידי הכיתה באופן חיובי

נשים מקדשות שינוי חברתי

מערך שיעור
מיועד ל: 
בתי מדרש, קהילות
בחברה המערבית שותפות הנשים במרחבים הציבוריים הולכת ומתרחבת, תהליך שהמנוע המרכזי שלו הן תנועות נשים שמטרתן ליצור שינוי חברתי. שותפותן של נשים במעגלים החברתיים מעוררת את הרצון להיות שותפות גם במרחבים ציבוריים של החיים היהודיים. בחברה המסורתית והדתית בישראל מתרחשים בשנים האחרונות תהליכים של הקצנה דתית שאחד התוצרים שלהם הוא הדרה של נשים מהמרחב היהודי הציבורי בטענה ששותפות שלהן במרחבים אלה היא פגיעה בהלכה. תהליכים מנוגדים אלה גורמים לתנועות מגדריות במרחב היהודי לדחוף לצמצום הפער בדרכים רדיקאליות שעלולות לפגוע במשפחה ובקהילה ובערכים המרכזיים שלהן. זיהוי מסורות שמאפשרות לנשים שותפות במרחב הציבורי היהודי והבנת מרכזיותה של המשפחה בבניית חברה מתוקנת מאפשרים להניע תהליך של שינוי במעמדן של הנשים מבלי לפרק מסגרות ערכיות אחרות.

העצמה

מערך שיעור
מיועד ל: 
מורים
מערך פעילות לרכזים שנועד להעצים ולחזק תחושת מסוגלות לקראת הפעילות.

חגי תשרי – למה קשה לי לסלוח?

מערך שיעור
מיועד ל: 
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
מערך פעילות עם מצגות, כרטיסיות וקטעי לימוד בנושא סליחה. סביב עשרת ימי תשובה, הפעילות עוסקת ביכולת שלנו לסלוח לאחרים, לשמור על קשרים עם חברינו ולפתור סוגיות שבין אדם לחברו.

יום הזיכרון לחללי צה"ל

מערך שיעור
מיועד ל: 
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
פעילות סביב יום הזיכרון לחללי צה"ל, על זיכרון, מורשת והשראה. לימוד משותף ושיח סביב כרטיסיות השראה עם ציטוטים של חללי מלחמת חרבות ברזל.

שאלון מדד אמון קהילה

השתלמות מורים
מיועד ל: 
מורים
שאלון אמון ושביעות רצון מצד בית ספר להורי התלמידים.

חוסן ועשייה

הפעלה
מיועד ל: 
על מנת להתמודד עם אתגרי התקופה, יש להיערך עם מענים פדגוגיים ומענים רגשיים מותאמים. מצגת זו מציעה מהלך פעילות ושיח עם התלמידים, על מנת לטפח חוסן וכלים להתמודדות דרך עשייה.

יום ההוקרה לפצועי צה"ל – רבי עקיבא והתלמיד החולה

מערך שיעור
מיועד ל: 
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סביב יום ההוקרה לפצועי צה"ל, מערך לימוד ופעילות שיח בנושא ביקור חולים וכיצד הוא תורם הן לקשרים החברתיים והן למצב הנפשי והפיזי של החולים.

ערכת מערכים ומתודות לרכזת סודקות

מערך שיעור
מיועד ל: 
חטיבה עליונה
אוסף מלא של מערכי שיעור, סדנאות, הפעלות ועזרים.

יום רבין

מערך שיעור
מיועד ל: 
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
מערך לימוד ופעילות סביב יום האזכרה לרצח רבין. שיח בנושא סבלנות וסובלנות, תפיסות שונות של המציאות והתמודדות עם מחלוקת.

איזו מנצחת אני – המחנכת כמנהלת כיתה

השתלמות מורים
מיועד ל: 
מורים
מחנכות עובדות מול גורמים שונים (תלמידים, הורים, מורים מקצועיים, הנהלה, ייעוץ ועוד) כשלכל אחד מהם משקל בהצלחת המשימה. המחנכת נמצאת בצומת הדרכים בין כל הגורמים, מה שמציב אותה כמנהלת של מערכת – או – כמנצחת של תזמורת, שתפקידה הוא ליצור הרמוניה בין כל חלקי התזמורת על מנת שתיווצר אותה "מלודיה הרמונית" שתאפשר תחושת הצלחה לכל אחד מהגורמים (כמו בתזמורת, כשכל אחד מהגורמים מגשים עצמו ו"מנגן" כמיטב יכולתו נוצרת הרמוניה).