מנחים ורכזים
מיון לפי נושאים
יום רבין
מערך שיעור
מיועד ל:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- נושא: מורשה
מערך לימוד ופעילות סביב יום האזכרה לרצח רבין. שיח בנושא סבלנות וסובלנות, תפיסות שונות של המציאות והתמודדות עם מחלוקת.
תלמוד המביא לידי מעשה
מערך שיעור
מיועד ל:
בתי מדרש, קהילות
- נושא: ממזרח שמש
המסורת היהודית מעמידה את לימוד התורה ואת קיום התורה כערכים מרכזיים שלה. לימוד ומעשה נתפסים כעומדים בסתירה זה לזה והשקעה באחד מהם באה על חשבון השקעה באחר. תפיסה זו מובילה לשאלה מי גדול יותר תלמוד או מעשה? ודוחפת להכרעה בשאלה זו.
הכרעה בשאלה עשויה להתבטא בהשקעת זמן, כוחות ומשאבים גדולים יותר, אך היא בעיקר משפיעה על ההיררכיה שנוצרת בין תלמוד ומעשה. יצירת היררכיה בין השניים עלולה ליצור היררכיה גם בין בני האדם העוסקים בלימוד לבין אלה העוסקים במעשה ולהדיר אנשים מסוימים מהלימוד ואנשים אחרים מהמעשה.
טשטוש הדיכוטומיה בין לימוד ומעשה וזיהוי תהליכי לימוד שיש בהם מעשה ומעשים שיש בהם לימוד תורה מאפשר להרחיב את מעגלי הלימוד והמעשה לקבוצות שונות באוכלוסייה ולצמצם הדרה חברתית מאחד ממעגלים אלה בכדי להמשיך את מרכזיותם במסורת היהודית זה לצד זה.
מודל מעשי – ציר זהותי
השתלמות מורים
מיועד ל:
מורים
- נושא: מישרים
מודל מעשי של תכנית "מישרים" – חיבור בין תהליכי זהות למצוינות בפריפריה.
הציר הזהותי בתכנית "מישרים" בכי"ח נועד להכשיר מורות להוביל בכיתותיהן ובבית הספר תהליכים חינוכיים מבוססי-זהות, לשלב שיח זהויות במקצועות הרוח והחברה ולדאוג לנוכחותן של זהויות התלמידים השונות בכל המרכיבים והמרחבים המהווים את בית הספר.
ברכת האורח
מערך שיעור
מיועד ל:
מכינות קדם צבאיות, קהילות
- נושא: זהות, חכמי הספרדים, יהדות ישראלית, ממזרח שמש
להיות בן בית, זה להרגיש שייך ומוגן, לדעת מהי תחושת שייכות. לאורך השנים הבית עובר התפתחויות ושינויים אך אלה אינם מערערים את שייכותם של בני הבית. היהדות, שאמורה להיות הבית של כולם, נתפסת לעיתים כגורם מפריד שיוצר חלוקה בין בעלי בית ואורחים. הצבה של ערכי הערבות ההדדית והאחריות החברתית כעמוד השדרה של המסורת היהודית מאפשרת לחברה להכיל את המחלוקות והפערים בתוכה, לחזק את זהותו ותרבותו של כל אדם, ולהרגיש בן בית בזהות היהודית ובחברה הישראלית.
למקום שאני אוהב לשם מוליכות אותי רגליי
דף לימוד
מיועד ל:
בתי מדרש, קהילות
- נושא: ממזרח שמש
המודעות של הפרט למצב חברתי שיש בו אי-צדק, חוסר ערבות הדדית ומיעוט דאגה לזולת, גורמת לאנשים רבים לרצות שהמציאות תהיה אחרת, טובה יותר. רצון זה מביא לעיתים לחפש פתרונות אצל גורמים חיצוניים: מנהיגים, תהליכים חברתיים, קבוצות חברתיות שונות ועוד.
הצבת שאלות על המציאות החברתית היא זו שמביאה את מי שמבחין בעוולות ומעוניין בתיקון לפנות לאלה שהוא רואה בהם כמסוגלים לקדם תיקון. הפניית השאלות לא רק לגורמים חיצוניים אל בחזרה אל השואל מאפשרת לשואל לבחון את ההדהוד של מציאות מסוימת שאינה מתוקנת בתוכו ותוך כדי התהליך למצוא את התחום החברתי שבוער לו.
מעשה חברתי שמונע מתוך בעירה פנימית הוא מעשה שמשפיע בצורה טובה יותר על המציאות ומתקן עוולות יותר לעומק. גישה זו לעשייה חברתית מאפשרת למובילי העשייה להשקיע במקומות ובתהליכים שהם יכולים להשפיע בהם יותר.
כלי להתבוננות ומשוב
הפעלה
מיועד ל:
מורים
- נושא: מישרים
כלי מסייע בפדגוגיה מבוססת זהות. לשימוש המורה או צוות חינוכי בתהליכי תכנון, תצפית ורפלקציה
קלפי שיח לחנוכה
מערך שיעור
מיועד ל:
חטיבה עליונה
- נושא: סודקות
כרטיסיות וקלפי שיח להעמקת היכרות והעצמה.
יום שוויון אנשים עם מוגבלות
מערך שיעור
מיועד ל:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- נושא: מורשה
פעילות סביב יום שוויון אנשים עם מוגבלות, בנושא אחריות ומודעות לקשר בין אנשים עם ובלי מוגבלות.
תפילת בית המדרש
מערך שיעור
מיועד ל:
מורים, מכינות קדם צבאיות, בתי מדרש, קהילות
- נושא: ממזרח שמש
בית המדרש הוא המרחב בו מתרחש לימוד התורה והמפגש בין הלומדים אותה. ישנם סגנונות ואופנים שונים של לימוד תורה אשר משקפים את מטרת הלימוד בעיני הלומדים. לימוד שמטרתו ידע, יתנהל בדרך אחרת מלימוד שמטרתו קיום התורה, ולימוד שמתקיים בחבורה שונה מלימוד של אדם בודד.
בבתי מדרש רבים לאורך ההיסטוריה היהודית נוצרה העדפה ללימוד שמטרתו העליונה היא ידע. לימוד כזה עלול להזמין תחרות בין הלומדים, מי יודע יותר ומי פחות, וליצור מוטיבציה ללמידה הבנויה על סיפוק ה'אני' והכבוד העצמי. אל מול העדפה זו עומדת העובדה שבבית המדרש היהודי לומדים בחבורה, שמערכת הקשרים וההיררכיה בתוכה דינמית ומשתנה.
העמדת החבורה במרכז הלימוד לא כתוצר של מקרה או ככורח המציאות יש בה הזדמנות לשחרר את המתח שעלול ליצור לימוד שמטרתו ידע ולהפוך את הלימוד לתהליך המחייב תהליך אישי של יחסי הכלה ואיכפתיות שבין אדם לאדם. תהליך שיחזק את ההשפעה והרלוונטיות של התורה שתצא מבית המדרש אל החברה שמחוצה לו.
להשתחרר משעתוק פערים
מערך שיעור
מיועד ל:
בתי מדרש, קהילות
- נושא: ממזרח שמש
ערך השוויון הינו ערך מרכזי בחברות מודרניות ודמוקרטיות והן מנסות לממשו בעזרת כינון תשתיות ומשאבים המאפשרים שוויון הזדמנויות לכולם כגון מערכת חינוך ממלכתית. למרות מאמצים אלו, בחינה לעומק של אותן חברות בכלל והחברה הישראלית בפרט מגלה חוסר השוויון אינו מצטמצם ואף משעתק את עצמו. תופעות כגון עוני, חוסר השכלה ודימוי עצמי וחברתי נמוך משעתקות את עצמן בקרב אוכלוסיות מסוימות, כפי שהשכלה גבוהה, עושר ויוקרה משעתקות את עצמן בקרב אוכלוסיות אחרות.
בחינה של מערכת החינוך, מגלה שהיא מהווה תמונת מראה מדויקת של אי השוויון בחברה, כך שגם בה ישנו שעתוק הישגים בקרב התלמידים בהתאם להישגיהם ומעמדם החברתי כלכלי של הוריהם. לאור עובדה זו, יש לבדוק האם מערכת החינוך, שנועדה להבטיח שוויון הזדמנויות ולאפשר הצלחה בכל קנה מידה לכל אדם, ללא קשר למינו, מוצאו, מצבו הכלכלי ומקום מגוריו, עושה תפקיד הפוך ומשמשת כלי לקיבוע מעמדות.
זיהוי המנגנונים החברתיים הסמויים והגלויים שמעודדים שעתוק פערים בחברה לצד יצירת מערכת חינוך המנותקת מהמבנה החברתי ומטפחת תפיסת עולם המאמינה ומקדמת כל ילד יאפשרו צמצום שעתוק הפערים.
הקשבה
מערך שיעור
מיועד ל:
מורים
- נושא: שערים לבגרות
מערך פעילות לרכזים בנושא הקשבה פעילה.
מטרת הפעילות להבין שהקשבה היא מרכיב חשוב ובסיסי לקידום תהליך עבודת הרכזים, וללמוד איך ליישם הקשבה נוכחת ומודעת.